TIEDOTE 20.10.2020
Maassamme myytävästä koiranruoasta merkittävä osuus tuodaan ulkomailta. Kuopiolainen koiranruokavalmistaja Best-In tassuttelee vastavirtaan. Tänä vuonna yritys on lanseerannut useita uutuuksia – muun muassa yhtä eläinproteiinia, tattaria ja pellavaa sisältävän tuoreruokasarjan. ”Meitä ei pelota asettua vaihtoehdoksi suuryrityksille”, toteaa Best-In Oy:n toimitusjohtaja Antti Seppä. ”Ei edes vuonna 2020”, hän lisää.
Suomessa on Tilastokeskuksen arvion mukaan 700 000 koiraa. Koronakevään jälkeen määrä on oletettavasti suurempi, sillä sosiaalinen eristäytyminen kasvatti1 pentujen kysyntää. Samaan aikaan 77 % suomalaisista haluaa, että koronaepidemian aikana ostetaan suomalaisia työllistäviä tuotteita ja palveluja2. Kuitenkin vain murto-osa myydystä koiranruoasta on suomalaista. Best-In Oy:n toimitusjohtaja Antti Seppä arvelee tilanteen muuttuvan.
– Uskomme, että koronaepidemia ravistelee ostotottumuksia ja herättää pohtimaan valintojen merkitystä. Nyt suomalaisten koiranruokien osuus on vain noin kahdeksan prosenttia, hän kertoo.
”Pienelläkin toimijalla on mahdollisuus menestyä, kun tuote on kunnossa.”
Suomalainen koiranruokamerkki ei kammoa vallitsevaa kansantaloustilannetta tai suuryritysten ylivoimaa.
– Meillä ei ole kansainvälisten jättien markkinointibudjetteja, mutta pienikin voi menestyä, kun tuote on kunnossa. Suomessa on kolmisenkymmentä koiranruokavalmistajaa. Jos kaupassa valitsee suomalaisen tuotteen, pysyvät talouden rattaat käynnissä ja kotimainen koiranruoka saa ansaitsemansa jalansijan.
Best-In eroaa monista muista koiranruokavalmistajista valikoimallaan. Kuivaruoan sijasta yritys valmistaa jääkaapissa säilytettävää tuoreruokaa, joka ei sisällä väri- tai säilöntäaineita. Liha on 100 % suomalaista. Valikoima kattaa myös makupalat ja pakasteet.
– Tuoreruoka on nimensä mukaisesti tuoretta. Puhdasta, lähellä tuotettua täysravintoa. Moni ei vielä tunne tuoreruokaa terminä, mutta käytännössä se tarkoittaa koirien kotiruokaa: hyvää ja valmista sellaisenaan.
Kasvua kauppaan uutuuksilla: ainesosat omasta maasta
Vuodesta 1977 lähtien toiminut Best-In teki viime vuonna 4,8 miljoonan euron liikevaihdon ja työllisti 20 henkilöä. Yritys hakee kasvua mm. tuotelanseerausten avulla. Vuonna 2020 uutuustuotteiden pääpaino on herkkävatsaisten tai turkillaan ja ihollaan oireilevien koirien tuoreruoissa. Yritys toi syksyllä markkinoille Best-In Lohitattari ja Kanatattari -tuoreruoat.
– Tattari on luontaisesti gluteeniton kauran ja riisin sukulaiskasvi, joka sopii monille allergiaherkille koirille. Pellavassa on liukoista kuitua, musiinia, jolla on mahan ja suoliston limakalvoja suojaava vaikutus. Myös lihapitoisuuteen on panostettu: Kanatattarissa kanaa on 70 % ja Lohitattarissa lohta 53 %, tuotekehityspäällikkö Sanna Kumpulainen kertoo.
Luontaisten vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteenä toimii puolukka ja nokkonen.
– Puolukka sisältää antioksidantteja, edistää virtsateiden, maksan, sapen ja vatsan toimintaa sekä edesauttaa raudan ja muiden kivennäisaineiden imeytymistä. Nokkosen on havaittu tukevan turkin ja ihon hyvinvointia sekä vähentävän silmien vuotoa, lisäksi nokkosella tiedetään olevan suoliston ja virtsateiden toimintakykyä ylläpitävä vaikutus, hän lisää.
Muita vuoden 2020 uutuuksia ovat esimerkiksi Best-In Kanakarkki ja Best-In Kanan maksapala
-makupalat sekä viljaton Best-In Herkku -tuoreruokasarja, jonka tuotteet sisältävät 80 % lihaa.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Antti Seppä, Best-In Oy
p. 020 472 8111, antti.seppa@best-in.fi, wwww.best-in.fi
Lue lisää uudesta tattaria sisältävästä tuoreruokasarjasta
Suomalainen Best-In Oy valmistaa laadukasta koiranruokaa Kuopiossa Kallaveden rannalla. Tuotteissa käytetään 100 % suomalaista lihaa. Yritys tunnetaan erityisesti tuoreruoastaan, lisäksi valikoima sisältää makupalat ja pakasteet. Tuotteille on myönnetty Avainlippu merkiksi suomalaisesta työstä. Best-In Oy on osa Atria-konsernia.
Lähteet:
- Suomen Kennelliitto
- Suomalaisen Työn Liiton, Ruokatieto yhdistys ry:n ja Kauppapuutarhaliitto ry:n teettämä tutkimus: https://suomalainentyo.fi/2020/09/15/tutkimus-suomalaisten-halu-suosia-kotimaisia-tuotteita-kasvanut-asennemuutos-nakyy-k-ryhman-myyntidatassa/