ruokinta

Ohjeet koiran ja kissan ruokintaan

Jokainen lemmikki on ravitsevan ja maistuvan ruoan arvoinen. Katso alta, mitä koiran tai kissan terveellinen ruokavalio sisältää.

Aktiivisen koiran ruokinta

Urheilu- ja työkoiran ruokinnassa on ensimmäiseksi mietittävä, mitä koira tekee. Agility, metsästys, toko ja muut lajit vaikuttavat energiantarpeeseen eri tavalla. Lisäksi on huomioitava koiran rotu, ikä ja liikunnan olosuhteet. Korkea lämpötila ja haastava maasto saattavat lisätä rasitusta huomattavasti.

Hyvä aktiivisen koiran ruoka ei pelkästään täytä ravitsemuksellisia tarpeita, vaan se myös auttaa elimistöä suorituksen vaatimuksissa. Urheilevan koiran ruokinta vaikuttaa suuresti sen terveyteen.

Eri lajeissa koira käyttää erilaisia energiantuottomekanismeja.

Anaerobinen Aerobinen
Vinttikoirakilpailut +++++ ++
Agility ++++ ++
Tottelevaisuuskokeet      +++ +++
Kanakoirakokeet ++ +++
Maastolajit (jäljestys ja haku) 0 ++++
Paimennus 0 +++
Metsästys 0 ++++
Valjakkourheilu 0 +++++

0=erittäin vähäinen, +=vähäinen, ++=kohtalainen. +++=melko suuri, ++++=suuri, +++++=erittäin suuri
Lähde: Grandjean & Paragon. Nutrition of racing and working dogs. 1992.

Jos suoritus on lyhytkestoinen, ei energiantarve kasva kuin 10 - 20 % ylläpitotasoon nähden. Suurin lisäys energian tarpeeseen aiheutuu kuljetusta matkasta.

Mitä pidempään liikuntasuoritus kestää, sitä enemmän energiantuotanto tukeutuu rasvoihin. Huomioi tämä jo ennen urheilusuoritusta. Toisaalta, hyväkään ruokinta ei korvaa fyysistä harjoittelua.

Rasvaa, rasvaa, enemmän rasvaa

Kilpailevan koiran ruoka saa olla rasvaista (20 - 30 % kuiva-aineesta). Koira käyttää rasvaa erinomaisesti energiantuotantoon, mutta elimistön pitää tottua rasvaan jo treenikauden aikana.

Kiinnitä huomiota rasvan laatuun. Koira hyödyntää parhaiten eläinrasvoja (talia, ihraa ja kananrasvaa). Mm. kalaöljystä saatava omega-3-rasvahappo edistää urheilevan koiran terveyttä monin tavoin.

Kaikki alkaa proteiinista

Aktiivinen koira rakentaa suorituskykynsä proteiinista eli valkuaisesta. Proteiinin pitää olla korkealaatuista ja hyvin sulavaa, lisäksi sen tulee sisältää tarvittavat aminohapot. Eläinperäinen proteiini on yleensä kasviproteiinia laadukkaampaa.

Lyhytkestoisiin suorituksiin proteiinin optimi on 30 - 32 % ja rasvan 22 - 25 %. Pidempikestoisiin suorituksiin suositellaan ruokintaa suhteella 35 % proteiinia ja 30 % rasvaa kuiva-aineesta. Valjakkokoirat edustavat ääripäätä: niille sopii 36/36-suhde.

Metsästys- ja kilpailukoirien ruokinnassa yleinen virhe on lisätä tavalliseen ruokaan lihaa, jotta proteiinipitoisuus kasvaisi. Jos lihan rasvapitoisuutta ei tarkasta, voi kasvattaakin rasvapitoisuutta proteiinin kustannuksella. Kilpakoirien suosima proteiinitäysruoka Best-In Hubert Lihahyytelö on vähärasvainen.

Kivennäisten tarve kasvaa urheillessa

Kovassa käytössä oleva koira tarvitsee reilusti kivennäisaineita. Rasitus vahvistaa luustoa, ja rakennusaineet on saatava ravinnosta.

Kalsium on monille koirille kriittinen, sillä runsas rasva sitoo kalsiumia. Lisää siis ruoan ohessa antamaasi lihaan kalsiumia, ettei täysruoan tasapaino häiriinny. Riittävä kalsiumin saanti ehkäisee mm. rasitusmurtumia.

Varmista myös lihaksistolle ja hermostolle tärkeä magnesiumlisäys. Muista kivennäisaineista kasvaa lähinnä jodin tarve.

Muista vitamiinilisä!

Kun koira urheilee, vitamiinien tarve kasvaa osin huomattavasti. Etenkin antioksidantteina toimivat E- ja C- vitamiini sekä beetakaroteeni ovat tarpeen. Myös B-vitamiinien saannista on pidettävä huolta.

E-vitamiinia voi syöttää jo ennen suoritusta. Näin koiralla on sitä tarpeeksi suoritukseen ja palautumiseen. Jos käytät E-vitamiinivalmisteita, varo ettet samalla anna liikaa seleeniä. Sitä on runsaasti etenkin hevosille suunnitelluissa valmisteissa. Seleenin myrkytysraja on koirilla alhainen.

Käytännön ruokintavinkkejä

Urheilevan koiran tulisi olla sopivassa tai hoikassa lihavuuskunnossa. Ylipaino rasittaa niveliä ja elimistöä sekä heikentää suorituskykyä. Toisaalta koira tarvitsee riittävästi energiaa, sillä aliruokinta heikentää suorituskykyä. Tasapainoisesta ruokinnasta on huolehdittava myös urheilupaikalla, etenkin jos on kyse useamman päivän kestävästä suorituksesta.

Koira urheilee parhaiten tyhjällä mahalla. Ruokinnan ja suorituksen välillä on oltava vähintään 6 - 8 tuntia, mieluiten jopa yli 12 tuntia. Ruokinta juuri ennen suoritusta lisää painoa ja häiritsee ruoansulatusta. Ajoita ruokailut niin, että suorituksen aikana koiran energiavarastot ovat täydet mutta maha tyhjä.

Suorituksen aikana kannattaa antaa pieniä makupaloja tunnin, parin välein. Tämä pitää yllä sokeri- ja nestetasapainoa sekä suorituskykyä. Best-Inin tuoreateriat ovat tähän erinomaisia, sillä ne sisältävät koiran kipeästi tarvitsemaa nestettä. Erityisesti urheilukoirille suunniteltu tuoreruoka on Best-In Kunto

Tärkeä palautuminen

Heti suorituksen jälkeen pitää palauttaa nestetasapaino ja tankata glykogeenivarastot täyteen. Koiralle ei kuitenkaan saa juottaa ihmisten tai hevosten palautusjuomia. Niiden koostumus on koiralle vaarallinen, sillä koira ei menetä suoloja hikoillessaan.

Lyhytkestoisista suorituksista koira palautuu tavanomaisen ruokavalionsa turvin. Rankasta suorituksesta toipumiseen koirille suositellaan isotonista maltodekstriinijuomaa:
30 g maltodekstriiniä + 0,5 l vettä / 20 kg painava koira.
Juoman voi maustaa esimerkiksi kuivalihalla tai maksalla, mutta ei rasvalla, sillä rasva haittaa sokerien imeytymistä. Liika maltodekstriini voi aiheuttaa ripulia, joten testaa juoma ennen tärkeää suoritusta!

Tarjoa päivän pääateria koiralle vasta pari tuntia rasittavan suorituksen jälkeen. Koiran elimistö on silloin valmis keskittymään ruoansulatukseen. Syömisen jälkeen koiralle on annettava ruokalepo.

Lähde: Kempe. Koiran ruokinta ja hoito. 2010.

KATso aktiivisen koiran tuotteet

Tee haku tuotesivulla


Sivun alkuun